Zogenaamde Nederlandse 'Bioboerderij' misleidt consument

5 januari 2012

In een klacht van Bionext tegen een adverteerder die met als afzender de 'Bioboerderij' consumenten lokt naar verkoopdemonstraties voor heel andere producten, heeft de Reclame Code Commissie de uitingen als misleidend beoordeeld.

In een klacht van Bionext tegen een adverteerder die met als afzender de 'Bioboerderij' consumenten lokt naar verkoopdemonstraties voor heel andere producten, heeft de Reclame Code Commissie de uitingen als misleidend beoordeeld.

Bionext, Nederlandse ketenorganisatie voor duurzame, biologische landbouw en voeding, had klachten ontvangen van consumenten die waren benaderd door de Bioboerderij, Bioboerderij Horst Janssen in Dinkelland of Bioboerderij Boomstra in Scheemderzwaag, om te komen proeven van 'Biodelicatessen en specialiteiten'. In werkelijkheid zijn genoemde bedrijven niet aangesloten bij Skal, waartoe alle biologische bedrijven verplicht zijn. Sterker nog, de bedrijven bestaan helemaal niet. Wel werden argeloze consumenten naar zaaltjes in hun woonplaats gelokt om daar een verkoopdemonstratie te krijgen van allerhande producten en diensten die niets met biologische voeding te maken hebben. Diverse lokale kranten hadden al ontdekt dat het 0900-nummer op de uitnodigingen in alle gevallen hetzelfde was en blijkens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel verwees naar een en hetzelfde bedrijf, Noord-West Touristik BV in Denekamp.

In de reclame-uitingen werden de termen bio en biologisch gebruikt, terwijl deze uitsluitend zijn toegestaan voor producten en productiewijzen die voldoen aan de Europese verordening voor de biologische landbouw. De Reclame Code Commissie vond dat adverteerder dit onvoldoende heeft aangetoond. Bovendien oordeelde de Commissie dat bij de gewraakte uitingen een traceerbare afzender ontbrak. Een 0900-telefoonnummer of postbusnummer is niet voldoende, de afzender moet naam en adres noemen en daadwerkelijk bereikbaar zijn. De gehele uitspraak is hier te downloaden.

Met de toenemende belangstelling voor biologische voeding wordt het aantrekkelijk om deze interesse te misbruiken voor andere doeleinden. Bionext heeft de klacht ingediend om de consument te beschermen en het begrip biologisch zijn betrouwbaarheid te laten behouden.

Bionext roept consumenten op om dubieuze reclame-oproepen te melden via info@bionext.nl. Zelf kunnen Nederlandse consumenten controleren of een product of aanbieder biologisch zijn of werken: Het Skal-nummer staat op elke verpakking, vaak bij het EKO-keurmerk of het Europese keurmerk. 

Ook in België blijven we waken over de integriteit van bio. Contacteer BioForum met je vragen.

Meer nieuws