Omzetgroei biovoeding stijgt stevig in Nederland

3 januari 2012

Nederlandse consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van dit jaar in de supermarkt 27,3 procent meer biologische voeding gekocht, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet in het supermarktkanaal steeg van 228 miljoen naar 291 miljoen euro. De economische situatie lijkt geen belemmering voor een stabiele en robuuste groei.

Nederlandse consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van dit jaar in de supermarkt 27,3 procent meer biologische voeding gekocht, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet in het supermarktkanaal steeg van 228 miljoen naar 291 miljoen euro. De economische situatie lijkt geen belemmering voor een stabiele en robuuste groei.

De stijging was te zien in alle productgroepen, met maaltijden, koffie/thee/cacao en eieren als de snelste groeiers. AGF blijft zuivel nog net voor als productgroep met het grootste omzetaandeel.

Ketenorganisatie Bionext maakt zich wel zorgen over de balans tussen vraag en aanbod. Directeur Bavo van den Idsert: "We zien nu al een paar jaar dat de vraag bij veel producten harder groeit dan het aantal omschakelende boeren. Dat zorgt niet alleen voor een druk op de consumentenprijzen, maar onze Nederlandse boeren missen daardoor ook kansen." Bionext heeft er begrip voor dat boeren niet over één nacht ijs gaan en de voor- en nadelen zorgvuldig afwegen. Van den Idsert: "Het is een stevige bedrijfsbeslissing, maar de kansen voor omschakelaars zijn heel goed. Er is veel behoefte aan biologische producten en de verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen. Alleen al in de zuivel zijn 50 tot 60 omschakelaars nodig om het huidige tekort weg te werken."

Bron: Bionext