Zweedse biomarkt groeit sterk

7 april 2015

Bio boomt in Zweden: in 2014 is de Zweedse biomarkt met 38% gegroeid tot 15,5 miljard SEK (1,7 miljard euro). Het bio-aandeel in de totale levensmiddelenmarkt bereikt daarmee 5,6%.

Enkele Zweedse supermarktketens realiseerden indrukwekkende groeicijfers. ICA steeg met 55%, COOP en AxFood met +40%. Ook Systembolaget, een door de overheid gecontroleerde keten voor alcoholische dranken, kende een groei van de bio-omzet met 83%. Martin & Severa, een belangrijke speler in de Out-of-Home markt kende een groei van 24 % en ook Arla, de grootste Scandinavische melkerij groeide met 36% in het biosegment.

Typisch Zweedse producten als zuivel, eieren en vleesproducten hebben elk een relatief groot marktaandeel. Vooral voor deze producten ziet Ekoweb nog verder groeipotentieel, omdat Zweedse consumenten belang hechten aan de regionale herkomst van deze producten. Die zijn op dit ogenblik onvoldoende beschikbaar in Zweden.

Ook voor 2015 verwacht Ekoweb een verdere groei van 20 % (214 miljoen euro jaarlijks). Een snellere groei wordt onwaarschijnlijk geacht omdat het inlandse aanbod onvoldoende is. Net als in andere landen worden biologische landbouwers gezocht om in te spelen op de toenemende vraag.

Meer informatie vind je in dit Zweedstalige rapport. 

Nieuwsfoto: Joachim Dewilde, Hinkelspel