Europese biomarkt groeit verder in 2015

21 maart 2016

De Europese biomarkt groeide verder in 2015. Dat blijkt uit nieuwe overzichten van de biologische markt in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

De biologische markt in Frankrijk kent al jaren een stabiele groei. De omzet voor bioproducten bereikte een recordhoogte van 5,5 miljard euro in 2015, een toename van tien procent in vergelijking met 2014.

Ook het aantal biologische ondernemingen groeide tot 42.216, een groei met 7,2 procent. Specifiek zijn dat 28.700 landbouwbedrijven en 13.500 voedings- en handelsbedrijven en im- en exporteurs. Vooral de toename van het areaal in omschakeling groeide met 17% bijzonder sterk. Het biologische landbouwareaal komt nu op 1,3 miljoen hectare, waarvan 300.000 hectare in omschakeling. Dat betekent dat vijf procent van het volledige Franse landbouwareaal biologisch bewerkt wordt, een verdubbeling in vergelijking met 2007.

Meer info vind je in het rapport La Bio En France van Agence Bio. 

VERENIGD KONINKRIJK
De biomarkt in het Verenigd Koninkrijk groeide in 2015 met 4,9 procent. Deze groei bevestigt een trend die al jaren bezig is. De voorbije drie jaar nam de biomarkt telkens toe, om nu op een omzet te komen van bijna 1,95 miljard pond (omgerekend zo'n 2,5 miljard euro).

Dit resultaat is nog opmerkelijker omdat de biosector het daarmee beter doet dan de gangbare sector. Daar was een verlies op te tekenen van -0,9 procent. Het marktaandeel voor biologische levensmiddelen groeide in 2014 tot 1,4 procent. Het supermarktkanaal is met 70 procent het belangrijkste verkoopskanaal. De omzet groeide er met 3,2 procent (t.o.v. 2014). Toch zit de groei vooral in de cateringsector (+ 15% t.o.v. 2014) en online verkoop en abonnementssystemen (+9,1 procent t.o.v. 2014). Babyvoeding heeft met 60% het grootste bio-aandeel.

Voor meer info over de marktsituatie in het Verenigd Koninkrijk neem je contact op met Paul Verbeke, coördinator van Bio Zoekt Keten. 

DUITSLAND
In Duitsland nam de omzet van biologische levensmiddelen toe tot 8,62 miljard euro. Dat is een groei van 11% in vergelijking met 2014. Het supermarktkanaal groeide met 13,2% bovengemiddeld en heeft een marktaandeel van 55%. De sterke groei wordt hier vooral toegeschreven aan de uitbreiding van het assortiment, voornamelijk bij de discounters. Het natuurvoedingskanaal heeft een marktaandeel van 31% (+10% in vgl. met 2014).

De Duitse marktsituatie kan je lezen in het Duitstalige verslag Die Bio-Branche 2016 van BÖLW.