Consumenten vinden producten met een biolabel lekkerder en gezonder

22 februari 2019

Consumenten vinden producten met een biolabel lekkerder en gezonder. En ze zijn ook bereid om er meer voor te betalen, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Gent. Volgens BioForum spelen een positieve smaakervaring en kennis over de meerwaarde van bio zeker een rol in de perceptie over bioproducten.

Wat is de impact van een biolabel op de perceptie van consumenten? Op zoek naar een antwoord op die vraag lieten onderzoekers van UGent meer dan 150 personen proeven van yoghurt, fruitsap en chips. De testpersonen kregen telkens twee versies van hetzelfde bioproduct: één met biolabel, één zonder. Het resultaat: de producten met een biolabel vielen bij het testpubliek duidelijk beter in de smaak. Afhankelijk van het product scoorden de versies met een biolabel 6 tot 10 procent beter op het vlak van smaak en aroma.

Uit het onderzoek blijkt ook dat we meer willen betalen voor ­bioproducten. “Tot 30 procent meer zelfs”, zegt de studie. “Al moet dat wel genuanceerd ­worden. De bereidheid om meer te betalen uit zich niet automatisch in aankoopgedrag in de winkel.”

SMAAKVOLLE TOMATEN
Dit onderzoek is gericht op de invloed van een label op smaakperceptie en beoordeling over gezondheidsaspecten, de conclusie hier is dat het label invloed heeft hierop. De vraag die we ons hierbij ook kunnen stellen is: vanwaar komt die invloed?

"Heeft een consument bijvoorbeeld vroeger al vaak bioproducten gekocht die hij lekker vond, dan staan ze mogelijk positiever tegenover het gelabelde product in die test, wat de resultaten zou kunnen verklaren, meent Marijke Van Ranst van de sectororganisatie BioForum Vlaanderen. "Bovendien biedt het biolabel bepaalde garanties. Zo zijn biologische tomaten per definitie uit de volle grond, waardoor de consument bio associeert met een smaakvolle tomaat. In de winkel bestaat het conventionele aanbod vaak uit tomaten van hydrocultuur. Op die manier creëert de ervaring over biologische producten, een bepaald verwachtingspatroon."

MINDER ADDITIEVEN, MEER SMAAK
Dat de testpersonen de gelabelde producten positief beoordelen, toont volgens BioForum ook de maatschappelijke noodzaak van voeding die gemaakt is volgens een eerlijk productieproces, met genoeg smaak en voedingswaarde van zichzelf, en met zo weinig mogelijk onnodige toevoegingen; een noodzaak dus aan extra garanties.

"Het gebruik van additieven is in bio bijvoorbeeld veel strenger gereglementeerd. In niet-biologische chips zitten vaak synthetische aroma’s en smaakversterkers die bij biologische chips niet zijn toegelaten. Biologische fruityoghurt is gemaakt met veel echt fruit, en nooit met synthetische aroma's van fruit."