De Paddestoel - The Bio Veggie Company

Wie?
Delphine Van Goethem
Wat?
Vegetarische burgers
Waar?
Temse
Bio sinds?
1988

Met zijn 31 jaar kan je verwerker De Paddestoel met recht en reden een biopionier noemen. Het bedrijf werd opgericht door twee mensen die in hun eigen keuken aan de slag gingen. In 2014 nam Delphine Van Goethem het bedrijf over, samen met twee stille vennoten. Momenteel produceert het bedrijf 12 verschillende soorten vegetarische burgers, nuggets en kroketjes.

“Ik kom eigenlijk uit de modewereld. Ik was het vele reizen beu en zocht naar een uitdaging dichter bij huis. Daarnaast had ik als voorwaarde dat het een bedrijf moest zijn dat zijn eigen productie deed. Zo kwam ik uit bij De Paddestoel.”

PRODUCTIE MET 80% OMHOOG
Delphine is ambitieus en vertaalde dat ook naar het biobedrijf: “Ik noem mezelf wel eens een change manager: ik ben voortdurend op zoek naar hoe we het nog beter kunnen doen. Op vijf jaar tijd ging de productie met 80 procent omhoog, zonder dat de kosten evenredig stegen. We haalden een higher level IFS-certificaat en hebben ons bedrijf de afgelopen jaren uitgebreid met een bedrijfshal van 500 m², een koeltunnel en een verpakkingslijn.”

De laatste jaren is de vraag naar biologische vegetarische producten sterk gestegen, ook bij de retail. Delphine: “we wilden graag op deze markt inzetten, maar zonder onze trouwe partners – de biowinkels – te vergeten. Daarom hebben we nu twee merken. Het merk De Paddestoel richt zich op de gespecialiseerde biowinkels. Daarnaast is er The Bio Veggie Company. Die producten zijn te koop in de retail en richten zich eerder op flexitariërs of casual veggies zoals wij ze noemen.”

100 PROCENT BIOLOGISCH
De Paddestoel kijkt ook over de grenzen en levert ook in onze de buurlanden. Delphine: “Belangrijk is dat we de kwaliteit kunnen blijven bewaren. De houdbaarheid van onze producten is beperkt en dus is ook de afstand die ze kunnen afleggen niet oneindig. Op zich is er wel de ambitie om landen die wat verder liggen te beleveren, maar niet als we daarmee inboeten aan kwaliteit.”

"Ik ben helemaal overtuigd geraakt van de noodzaak van natuurlijke en pure producten."

Delphine kwam uit een andere sector en dus is de vraag of ze bewust voor bio koos. “Ik ben de afgelopen jaren helemaal overtuigd geraakt van de noodzaak van natuurlijke en pure producten. De consument wordt steeds bewuster en vraagt daar dus ook om. We krijgen van retailers wel eens de vraag om ook gangbare producten te maken, maar de Paddestoel blijft 100 procent biologisch.”

Omwille van de grote volumes en het permanente aanbod is samenwerken met lokale leveranciers op dit moment nog een te grote uitdaging. “We zetten liever in op een beperkt transport door onze aankopen te centraliseren”.

HET VEGGIEBURGERMERK VAN BELGIE
Dat wil niet zeggen dat ze bij De Paddestoel niet op nog meer vlakken duurzaam willen werken. Voedselverspilling proberen ze te vermijden door producten die de kwaliteitstest niet doorstaan te schenken aan de Schenkingsbeurs. “Daarnaast hebben we ook onze recyclageprocedure verder uitgebreid. Het voedingsafval gaat naar een biogasinstallatie. We zijn ook op zoek naar een duurzamere verpakking, al blijft dat een uitdaging.”

Op het vlak van marketing heeft Delphine ook nieuwe ideeën. “We leerden uit een aantal onderzoeken dat de consument nog steeds niet goed weet wat hij met vegetarische producten kan maken. Daarom ontwikkelden we een receptenboek ‘Be Vegual’, met de hulp van een aantal chefs, influencers en ambassadeurs.”

Ook voor dit jaar blijft de ambitie groot. “We hebben onze klantenportfolio nog verder uitgebreid. Ons doel is om nog sterker vertegenwoordigd te zijn in de retail en het veggieburgermerk van België te worden. En wie weet komt er nog een nieuwe burger bij.”

Meer weten?
www.depaddestoel.bio
www.thebioveggiecompany.com