Origin'O Brugge

Wie?
Guy Van den Branden
Wat?
Biowinkel
Waar?
Brugge
Bio sinds?
2006

In 2017 verhuisde Origin’O Brugge naar een nieuwe locatie, een voormalige bowlinghal. Operations Manager Guy Van den Branden leidt ons met veel plezier rond in de moderne winkelruimte. Opvallend is het kookeiland pal in het midden. “Onze chef-kok gaat hier aan de slag met overschotten van groenten. Onze dagschotels en soepen zijn erg populair.”

Guy zit nog maar een aantal jaren in de biowereld, maar was altijd al geboeid door voeding. Hij begon op de aankoopdienst van Origin’O, werd regiomanager en heeft nu als operations manager de leiding over de acht eigen winkels van Origin’O. Daarnaast zijn er nog zes franchisezaken. “Ik ben de schakel tussen het winkelpersoneel en het hogere management. Mijn rol is vooral om de geranten te ondersteunen in hun werk. Voor een deel gaat dat over cijfers, maar ik help hen ook om het beste in zich naar boven te halen.”

MODERNE BUURTWINKEL
“Origin’O is een kmo met een wat unieke positie in het biowinkellandschap: we zijn geen klein winkeltje, maar ook geen biosupermarkt. Ons doel is om een moderne buurtwinkel te zijn, zoals vroeger”, zegt Guy.

Het contact met klanten vindt hij dan ook de grootste troef. “Regelmatig zien we klanten die op doktersadvies bepaalde dingen niet meer mogen eten. Die zouden bij ons persoonlijk door de winkel geleid moeten worden. Dat is een troef die supermarkten bijvoorbeeld niet kunnen bieden.”

De supermarkten komen vaak terug tijdens ons gesprek. Dat zij ook op de biomarkt zijn gesprongen, heeft er deels voor gezorgd dat bio de niche is ontgroeid, maar het zorgt ook voor uitdagingen: “Supermarkten worden alleen maar groter. En elk nieuw idee dat wij lanceren, wordt al snel gekopieerd. Dus moeten we onze sterktes uitspelen, zoals dat persoonlijk contact en de vakkennis die daarbij komt kijken.” Die vakkennis wordt dankzij interne opleidingen verder opgebouwd.

ASSORTIMENT OP MAAT
Een ander sterk punt is het eigenzinnige assortiment. Biowinkels bieden producten aan die je nergens anders vindt. “Veel startende ondernemers krijgen bij ons de kans om hun producten te verkopen. Regelmatig komen mensen die hun eigen bier brouwen bij ons aankloppen. Het aankoopteam probeert het product dan uit. Tegelijkertijd heeft de gerant het recht om zelf te bepalen welke producten wel of niet in zijn winkel terechtkomen. Die weet immers het beste wat er werkt in zijn regio. In steden als Gent worden nieuwe producten soms sneller opgepikt.” Origin’O werkt voor zijn groenten ook graag samen met lokale boeren en kiest overtuigd voor bio, getuige het Biogarantie-label.

Ook winkels zien trends komen en gaan. Superfoods waren enkele jaren hip, maar nu is het al ketodieet wat de klok slaat, aldus Guy. “Eén trend gaat niet meer weg: vegan. Dat zien we jaar na jaar toenemen.”

Over de fusie van zusterbedrijf BioFresh met de Nederlandse groothandel Udea kan Guy kort zijn: “Voor ons zien we daar wel opportuniteiten. De Ekoplaza-winkels van Udea hebben een sterk uitgewerkte webwinkel, iets wat voor ons ook mogelijkheden biedt.”

"Wat onze klanten verbindt, is dat ze bewust bezig zijn met duurzaamheid."

“Zo’n webwinkel is nodig, want de klant verwacht dat,” zegt Guy. Die klant is trouwens erg gevarieerd. “Wat hen verbindt, is dat ze bewust bezig zijn met voeding en duurzaamheid in het algemeen.” Als biowinkel moet je volgens Guy dus niet alleen naar het assortiment kijken, maar ook naar het grotere plaatje, zoals verpakking.

De dagschotels bij Origin’O zijn dan ook verpakt in afbreekbaar materiaal. Een heuse zoektocht, zo blijkt. “Ik ben daar maanden naar op zoek geweest, en heb talloze tests uitgevoerd. De verpakking moet ook goed zijn natuurlijk. Ik heb het gevoel dat die markt van duurzame verpakking zich nog volop moet ontwikkelen.”

Tot slot wil Guy nog een pluim steken op de hoed van zijn personeel. “Het is dankzij hen dat onze klanten vertrouwen in ons hebben. Hier in Brugge is het een heel dankbaar team, dat met hart en ziel gelooft in bio.”

Meer weten?
www.origino.be