Magic Chocolates

Peter en Stijn, twee ingenieurs met een jarenlange ervaring in de voedingsindustrie, richtten in 2014 samen Magic Chocolates op. De uitdaging? Een eerlijke chocolade op de markt brengen met een topsmaak. 

Wie?
Peter Heerwegh en Stijn van Paemelen
Wat?
Allergenenvrije chocolade
Sinds wanneer?
2014
Waar?
Zelzate

Peter en Stijn, twee ingenieurs met een jarenlange ervaring in de voedingsindustrie, richtten in 2014 samen Magic Chocolates op. De uitdaging? Een eerlijke chocolade op de markt brengen met een topsmaak. Zo past het jonge bedrijf helemaal binnen het thema 'toekomst' en 'innovatie' van de Bioweek.

"Wij liggen niet wakker van grote volumes of een groot marktaandeel. We willen een nichemarkt bedienen met onze biologische en allergenenvrije chocolade. Voorlopig runnen we het bedrijfje nog in bijberoep tot het groot genoeg is om er voltijds mee aan de slag te gaan."

ALLERGENENVRIJ
Peter en Stijn hebben een duidelijke visie. Uit ervaring weten ze dat grote bedrijven moeilijk kunnen beantwoorden aan de steeds groeiende vraag naar allergenenvrije producten. Met hun kleine bedrijfje kunnen zij wel een antwoord bieden; ze maken van 'allergenenvrij' meteen hun unique selling proposition. "Die keuze voor allergenenvrije chocolade legt ons uiteraard beperkingen op: geen enkele allergene stof komt ons productie-atelier binnen. Geen melk, geen soja, geen noten, geen pinda's. Daardoor is ons aanbod anders en voorlopig kleiner: een klassieke melkchocolade of reep met noten kunnen wij niet aanbieden."

"Dankzij ons kon een grootvader zijn kleinkinderen voor het eerst
trakteren met chocolade sinterklaasfiguurtjes. Dat werkt erg motiverend."

Anderzijds kunnen zij wel de garantie bieden dat hun product echt te vertrouwen is. En dat levert hen een specifieke groep klanten op. "We hebben al verschillende keren gezien hoe kinderen met allergieën voor het eerst in hun leven chocolade proefden. Dankzij ons kon een grootvader zijn kleinkinderen voor het eerst trakteren met chocoladen sinterklaasfiguurtjes. Die enthousiaste reacties werken erg motiverend."

Innovatie gaat voor Magic Chocolates trouwens hand in hand met marktonderzoek. Luisteren naar de klant blijkt een ongeschreven regel waarvoor ze zich met veel plezier engageren. "Nieuwe smaken en ontwikkelingen starten altijd vanuit vragen van onze klanten. We investeren ook veel tijd in het laten proeven van ons product."

PRODUCTONTWIKKELING
De keuze voor allergenenvrije chocolade maakt hen creatief. Peter en Stijn brachten in 2014 vier smaken op de markt. De ingrediëntenlijst van de vier smaken is ontzettend kort. "Onze versie met kokosbloesemsuiker bevat twee ingrediënten: cacao en kokosbloesemsuiker. Verder niets. Toch zetten we juist heel erg in op smaak. Er zijn honderd-en-een manieren om nieuwe smaken te ontwikkelen. We gaan aan de slag met nieuwe ingrediënten, die allemaal niet-allergeen zijn."

"Daar houdt het niet op natuurlijk. Elke stap in het proces van chocolade maken telt." Peter en Stijn onderzoeken bij elke bewerking dan ook op welke manier ze de smaak van hun product kunnen optimaliseren. Dat brengt hen ertoe ambachtelijk te werken, hun product veel tijd te geven en met de hand te tempereren.

"We willen een eerlijk, natuurlijk product neerzetten. 
Daarom kiezen we ook voor biologische ingrediënten."

In hun zoektocht naar smaak willen ze in de toekomst nog verder gaan. "Op dit moment kopen we onze cacaomassa, -boter en -poeder aan. We dromen ervan om zelf bonen te branden om de smaak van onze chocolade nog meer te sturen. Of waarom zouden we geen samenwerking met enkele families van cacaoboeren kunnen opzetten om al op het niveau van de teelt de kwaliteit en de smaak mee te bepalen?"

"Wij zoeken de vernieuwing in het pure. We willen een eerlijk, natuurlijk product neerzetten. Daarom kiezen we ook voor biologische ingrediënten." Ze zijn er rotsvast van overtuigd dat de markt voor biologische en pure producten zal blijven groeien.

Een eerlijk product, dat vertaalt zich ook in respect voor de leverancier. De aankoop van cacao is niet eenvoudig voor een kleine speler als Magic Chocolates. Leveranciers zetten momenteel in op het verkopen van zeer grote volumes cacao met een minimale marge om toch winst te kunnen maken. "Als kleine speler trachten we dat te doorbreken: we kopen slechts een klein volume maar aan een eerlijke prijs. Hopelijk staan er naast de grote concerns steeds meer kleine bedrijven op die samen met ons bewijzen dat winst maken ook kan met kleine volumes. Een leefbaar inkomen voor iedereen in de keten is de toekomst."

De chocolade van Magic Chocolates is momenteel in een klein aantal biowinkels te vinden, maar dankzij een samenwerking met Biofresh breidt het aantal verkooppunten in 2015 fors uit.

MEER INFO
www.magic-chocolates.be

Foto: Frank Toussaint