Fresh & Veggie

Wie?
Catherine Schepers en Jeremy en Aurélie Khammavong
Wat?
Vegetarisch broodbeleg en bereide maaltijden
Waar?
Oosterzele
Bio sinds?
2004

Voor Fresh & Veggie begon alles in een natuurwinkel in Wetteren. Winkelier Arthur Verheyen maakte voor zijn klanten vegetarisch broodbeleg. Toen andere biowinkels zijn broodsmeersels ook wilden aanbieden, besliste hij om ze op grotere schaal te gaan produceren. In 2009 ging hij met pensioen en nam Catherine Schepers het bedrijf over. Catherine: “In 2016 werd mijn neef Jeremy medezaakvoerder. Mijn nicht Aurélie neemt het dagelijkse operationele beheer voor haar rekening.”

VERS EN FRESH
Met 20 deel- en voltijdse werknemers produceert Fresh & Veggie een breed assortiment aan vegetarisch of veganistisch broodbeleg en bereide maaltijden. Catherine kiest voor uitgebalanceerde recepten met veel voedingswaarde. Jeremy: “Vroeger zat het woord vers in onze bedrijfsnaam, maar dat zorgde voor verwarring voor de Franstalige markt. Toch blijft dat de kern van ons bedrijf. Onze producten bevatten geen bewaarmiddelen of andere toevoegingen en liggen altijd kort na de bereiding in de winkels. Zeker voor onze koude gerechten is dat nodig, want die pasteuriseren we niet.”

Samen met de naam veranderde ook het logo. “Vroeger stond er maar één gans in ons logo, nu zijn dat er meerdere. Zo willen we ook de evolutie van ons bedrijf symboliseren.”

Om vers te kunnen werken, zijn er verse ingrediënten nodig. Het bedrijf werkt rechtstreeks samen met lokale boeren. “Wij geven steeds de voorkeur aan grondstoffen van lokale oorsprong en dat lukt aardig. Ook proberen we zoveel mogelijk seizoensgebonden te werken, al lukt dat niet altijd voor elk ingrediënt.”

Jeremy: “We overleggen met boeren over kwaliteit en beschikbaarheid, maar niet over de prijs. Die bepaalt elke boer zelf. Door op die manier samen te werken, zijn we samen met veel bedrijven kunnen groeien.”

STAPJE VERDER
Het was de vorige eigenaar die voor bio koos, maar de keuze voor het label is nooit in vraag gesteld. Jeremy: “Het biolastenboek sluit perfect aan bij de waarden van Fresh & Veggie, maar we willen nog net dat stapje verder gaan. Daarom kiezen we ook voor Biogarantie. We zouden trouwens graag Biogarantie Belgisch worden, maar daarvoor komen we jammer genoeg niet in aanmerking. Soms moeten we voor ingrediënten uitwijken tot net buiten de landsgrenzen.”

"We overleggen met boeren over kwaliteit en beschikbaarheid, maar niet over de prijs. Die bepaalt elke boer zelf." 

Fresh & Veggie-producten zijn in vele Belgische biowinkels te vinden. Jeremy: “We willen dat onze afzetkanalen oog hebben voor de waarden van ons bedrijf. Dan kom je vaak uit bij winkels met een passie voor bio.” Fresh & Veggie plant de komende jaren ook in te zetten op het buitenland.

Het merendeel van de producten wordt in bulk verkocht voor in de verstoog. Jeremy: “Dat maakt ons product ook interessant voor verpakkingsvrije winkels. Maar individuele verpakkingen kunnen ook.”

Daarnaast zien Jeremy en Catherine ook de vraag vanuit de horeca stijgen. Jeremy: “Met ons vegetarisch aanbod zijn we interessant voor cateringbedrijven en foodtrucks. Onze producten zijn voor die bedrijven soms een kennismaking met een vegetarisch aanbod.”

MENSEN CENTRAAL
De toekomst oogt rooskleurig. Zo merken ze een groeiende aandacht voor hun veganistisch aanbod. Ze zetten dan ook in op groei, al blijft de kwaliteit uiteraard primeren. Jeremy: “We verhuizen binnenkort naar een nieuwe locatie. We blijven wel in de buurt, zodat alle bestaande samenwerkingen gewoon kunnen blijven bestaan.”

Catherine is trots dat Fresh & Veggie is kunnen groeien zonder de mens uit het oog te verliezen. “We willen een bedrijf waarin mensen centraal staan. Machines dienen hier niet om mensen te vervangen, maar als ondersteuning voor de mensen die hier werken.”

Meer weten?
www.freshandveggie.bio