De Hobbit

De Hobbit kiest met zijn vleesvervangers al jaren voor bio. Biogarantie is voor hen altijd een vanzelfsprekende keuze geweest.  

Wie? Frederik Dossche Wat? Vleesvervangers Waar?
Maldegem
Bio sinds?
1982

(een ingekorte versie van dit interview verscheen in Bio Actief 29)

Het verhaal van de Hobbit begint zo'n 40 jaar geleden, aan de andere kant van de wereld. Tijdens zijn burgerdienst in Indonesië leerde oprichter Erik de Wilde tempeh kennen. Hij was zo enthousiast over deze vleesvervanger dat hij het zelf begon te produceren bij zijn terugkeer naar België. We schrijven 1982. Ook vandaag is tempeh nog altijd het belangrijkste product in het assortiment, al biedt De Hobbit intussen nog heel wat andere voedzame alternatieven aan voor vlees zoals tofu en seitan.

Frederik legt uit hoe hij in het bedrijf terechtkwam: "Erik was een van mijn buren en nodigde me op een dag uit voor een rondleiding in zijn bedrijf. Ik vond de productie van tempeh enorm interessant en heb gevraagd of ik bij hem aan de slag mocht."

"Een aantal jaren later nam ik het bedrijf over. Daarna heb ik het verder uitgebouwd. Vooral in de jaren 90 groeiden we enorm, onder meer dankzij de dioxinecrisis."

BIOGARANTIE
Bij De Hobbit gebruiken ze al van bij het begin biologische grondstoffen én het Biogarantie-label. "Voor de Europese biowetgeving bestond, was het Biogarantie-label de enige manier om aan de consument te tonen dat wij volgens de biologische principes werkten."

"Biogarantie heeft er mee voor gezorgd dat we vandaag een Belgische biosector hebben. Zelfs nu het Europese logo van kracht is, blijven wij Biogarantie gebruiken. Voor veel consumenten is dat nog altijd het meest herkenbare logo. En wij kunnen genieten van de publiciteit en communicatie rond het label."

"Biogarantie heeft er mee voor gezorgd dat we vandaag een Belgische biosector hebben."

Volgens Frederik staat Biogarantie voor meer dan het Europese lastenboek. "Zelf hechten we veel belang aan het regionale aspect. Hoewel veel van onze grondstoffen niet lokaal te krijgen zijn, proberen wij toch zo regionaal mogelijk aan te kopen. We werken ook mee aan testen om soja lokaal te telen en maken nu ook Lupeh, een product op basis van lokaal geteelde lupine. De groenten voor onze salades zijn altijd van lokale oorsprong geweest."

Een ander belangrijk aspect van Biogarantie voor de Hobbit zijn de richtlijnen rond het gebruik van natuurlijke grondstoffen: "Wij proberen zo zuinig mogelijk om te springen met water en hebben zonnepanelen geplaatst op onze productieruimtes. Het zit in onze bedrijfsvoering ingebakken om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden."

EXPORT
De Hobbit exporteert ongeveer 40% van zijn productie, voornamelijk naar onze buurlanden. "Ook hier werken wij met lokale labels en lastenboeken. De eisen van deze lastenboeken zijn vaak zeer gelijklopend. Het zou interessant kunnen zijn om een aantal aspecten tussen deze labels te harmoniseren, zonder aan de kern van het label te raken."

TOEKOMST
Heeft Biogarantie nog een toekomst? "Voor ons is de meerwaarde van het label vooral dat we kunnen profiteren van de communicatie over de inhoud van het lastenboek. Het is belangrijk dat de consument in de toekomst nog meer te horen krijgt wat wij doen om zo duurzaam mogelijk voedsel te produceren."

"Biogarantie kan ervoor zorgen dat alle schakels in de keten een eerlijke prijs en marge krijgen voor hun product."

"Daarnaast moet het label inhoudelijk groeien, in samenwerking met de marktdeelnemers. Dan denk ik bijvoorbeeld op sociaal-economisch vlak: Biogarantie kan ervoor zorgen dat alle schakels in de keten een eerlijke prijs en marge krijgen voor hun product."

MEER WETEN? 
www.hobbit.be