Belgische Fruitveiling

Wie?
Karel Belmans
Wat?
Coöperatie van fruittelers, met 13 biotelers van appelen en peren
Waar?
Sint-Truiden en Glabbeek
Bio sinds?
2000

Na de slechte oogst van 2017 (als gevolg van nachtvorst in de bloei) kunnen de fruittelers weer opgelucht ademhalen: in 2018 wordt er een recordoogst verwacht voor biologische appelen en peren. Alleen zorgt ook dat voor een nieuwe uitdaging, want al dat fruit moet ook nog verkocht worden. Die rol neemt de Belgische Fruitveiling (BFV) op zich.

Karel Belmans: “Sinds 2000 zijn we biologisch gecertificeerd. In die 18 jaar gingen we van 4 biotelers naar 13 vandaag. Omdat bio nog steeds een vraagmarkt is, krijgen ze een goede prijs voor hun fruit. In de gangbare landbouw is dat, onder meer door de Rusland-boycot, veel minder het geval. Maar iedereen is op zijn hoede. Ik kom net terug van het Europese BioObstForum, waar de oogstprognoses van verschillende Europese landen samengelegd werden. Overal in Europa wordt er veel omgeschakeld, en dus wordt het een kunst om vraag en aanbod op elkaar te blijven afstemmen.”

"Het wordt een kunst om vraag en aanbod op elkaar te blijven afstemmen." 

Ook bij ons groeit het aanbod sterk. Karel: “Dit jaar schatten we bij BFV een oogst van 4,5 miljoen kilo bio-appelen en -peren, terwijl we in een normaal jaar rond de 3 miljoen kilo zitten. Door de omschakelaars stijgt het areaal van 110 hectare naar 170 hectare.”

KLEINE SPELER
Het merendeel van de Belgische biologische appelen vindt zijn weg op de binnenlandse markt, bioperen gaan veelal op export. Karel: “We zijn een te kleine speler om met onze bio-appelen op het buitenland te mikken, en dus proberen we Belgische supermarkten die nog vaak buitenlands biofruit verkopen nu warm te maken voor Belgisch bio. We overleggen ook met telers om de vruchten van mindere kwaliteit af zetten voor verwerking, want daar is nog altijd een grote vraag naar. De meeste telers verkiezen wel om tafelfruit te telen. Omschakelfruit kan o.a. naar babyvoeding.”

BFV zet het Belgische biofruit vooral af bij supermarkten. Colruyt was bijvoorbeeld vanaf het begin een goede partner: “zij snapten dat als je bio wil verkopen je telers dan ook moest ondersteunen bij de verkoop van hun fruit tijdens de driejarige omschakelperiode.”

“Over het algemeen verloopt die samenwerking met supermarkten goed. Ze staan open voor overleg. Waar telers het wel af en toe moeilijk mee hebben, zijn de normen. Ligt de consument echt wakker van de schilafwijking? Voor ons moet fruit vooral lekker zijn. Door ons als coöperatie te verenigen komen we sterker voor de dag bij onderhandelingen.”

HECHTE GROEP
Karel geeft aan dat de landbouw een speciale markt is. “Vroeger durfden boeren wel eens gewoon rassen te telen omdat ze die zelf lekker vonden, zonder erover na te denken of daar wel een markt voor was. Die tijd is wel wat voorbij. Nu is er meer overleg tussen telers, ons en de supermarkten over welke rassen mogelijk verkocht kunnen worden. Je moet telen wat de markt vraagt.”

"Je moet telen wat de markt vraagt."

Sowieso zijn de biotelers bij BFV een hechte groep: “Zeker in het begin hadden ze elkaar ook echt nodig. Maar ook nu nog komen ze regelmatig samen om kennis uit te wisselen of te overleggen. Ze gaan ook samen op studiereis en kopen samen machines aan. Ook de omschakelaars worden goed opgevangen.”

PROEVEN
BFV ziet grote verschillen tussen het gangbare fruit en het biofruit. “In bio ligt de nadruk op robuuste en resistente rassen. Jonagold is bijvoorbeeld erg gevoelig voor schurft en dus in bio niet zo makkelijk te produceren. Ze kiezen eerder voor Topaz, Santana of het nieuwe ras Natyra. Dat is een heel goede appel, die niet alleen lekker is maar ook goed bewaart. Hiermee kunnen we het appelseizoen langer laten doorlopen.”

Maar nieuwe appelsoorten betekent ook dat je promotie moet voeren om die appels in de winkel te krijgen: “Ik ga langs bij de supermarkten om appels te laten proeven, in de hoop dat ze daar willen op inzetten. En in oktober 2018 organiseren we samen met BioForum en de telers een grote proeverij in Halen, zodat ook consumenten het verschil tussen al die biologische appelsoorten kunnen leren kennen. Sowieso zijn resistente rassen de toekomst.”

Meer weten?
Je kan altijd contact opnemen met Karel Belmans via karel.belmans@bfv.be.