Le Monde Des Mille Couleurs

'Wild Farming', zo noemt Dries Delanote zijn manier van boeren. Restaurants komen bij hem om kraakverse producten die nergens anders te vinden zijn. 

Wie?
Dries Delanote
Wat?
Bioboer gericht op horeca, gespecialiseerd in speciale groenten, kruiden en eetbare bloemen
Wanneer?
Bio sinds 2007
Waar?
Dikkebus 
Hoeveel?
1,5 ha + 2 ha in omschakeling 

(Een ingekorte versie van dit interview verscheen in Bio Actief 26.)

Dries Delanote startte ongeveer 10 jaar geleden als bioboer in bijberoep. Hij had al ervaring in de gangbare landbouw, de biosector was nieuw voor hem. Toch wist hij met 'Le Monde des Mille Couleurs' een unieke plaats in de sector te veroveren. Zijn brede aanbod is een van zijn sterktes."Toen ik begon, wilde ik niet hetzelfde telen als anderen. Specialiseren in een bepaald product is niets voor mij."

Chefs raakten al snel geïnteresseerd in het brede assortiment. "Die chefs hebben me ontzettend gesteund in de ontwikkeling van Le Monde des Mille Couleurs. Mijn bedrijf is kunnen groeien dankzij mond-tot-mondreclame en dat op een ritme dat ik kan volgen."

Een kleine greep uit het assortiment? Olijfkomkommers, wilde oxalis, vogelmuur, labbonen, afrikaantjes, ananassalie, barbarakers, bernagie, winterpostelein enzovoort. "Het is eigenlijk een verslaving. Ik bied tot 1000 verschillende producten aan, waarvan soms 10 van éénzelfde plant: het blad, de babyleaf, de wortel of de bloem. De smaak van een plant evolueert ook voortdurend: elk stadium smaakt anders en heeft zijn culinaire waarde. Verse zaadbolletjes zijn smaakbommetjes! En ook de bloemen zijn niet alleen decoratief, de pittige smaak kan een heel gerecht bepalen. Bovendien ga ik voor maatwerk en hou ik rekening met de wensen van de chefs."

WILD FARMING
Inspiratie voor zijn manier van telen haalde hij in Afrika en Zuid-Amerika. En hij heeft er zelfs een term voor: "wild farming" of 'semisauvage landbouw'. "Bij mij vind je naast de gedomesticeerde variëteiten ook heel wat wilde of verwilderde varianten, met een uiteenlopend smakenpalet."

"Wat boven de grond groeit, moet je ook in het wortelstelsel kunnen zien."

Dries kiest ervoor om de natuur zijn gang te laten gaan, waardoor een teeltplan minder vanzelfsprekend is. "Wat boven de grond groeit, moet je ook in het wortelstelsel kunnen zien. Een goed doorwortelde plant die de winter heeft doorleefd, geeft een betere smaak. Ik ken mijn tuin heel goed. Ik weet welke spin waar zit en aan welke kool de bladluizen zitten. Die kiezen bijvoorbeeld de zwakste planten, waardoor er genoeg sterke planten overblijven om te oogsten. Insecten moet je gewoon de ruimte geven, ze komen toch in pieken."

Een prachtig voorbeeld vindt Dries de ‘natuurlijk geperforeerde rucola’. "In droge periodes halen aardvlooien water uit de blaadjes. De oersterke rucola verdedigt zich tegen zijn belagers door zijn blaadjes nog pittiger te laten smaken en zijn celwanden nog harder te maken. Zo krijgen wij een kunstwerk van geperforeerde blaadjes met een uitzonderlijke smaak."

TROTS OP ZIJN KLANTEN
Omdat er op elk moment een bestelling kan binnenkomen, kiest Dries er uitdrukkelijk voor om geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken, zelfs niet de in bio toegelaten producten: "Mijn motto is 'Je moet op elk moment van elke dag elk blaadje op mijn veld kunnen opeten'. Er kunnen dus wel slakken of rupsen op de producten zitten en dat vraagt meer werk van mij. Zo pluk ik sommige bloemen bijvoorbeeld ’s nachts omdat er dan geen insecten in zitten. Maar zelfs dan kiezen chefs bewust voor producten met het juiste verhaal, voor kwaliteit."

Dries is trots op zijn klanten. "Steeds meer chefs gaan voor lokaal en vers van de boer. Dat zie je ook in het project rond delicatessengroenten van PCG waar ik aan mee werk. De koks worden geprikkeld door mijn producten en ik door hen. Zij pakken misschien niet uit met bio, maar communiceren wel over de herkomst van hun producten. Zo bereik je indirect toch een heel aantal mensen. Ik werk ook samen met een aantal grootkeukens en ook daar zie je dat er gestreefd wordt naar een hoger aandeel bio."

"Het is dankzij de chefs dat ik de boer kan zijn die ik wil zijn."

Dries steekt heel veel tijd in het contact met de restauranthouders: "Ik probeer de chefs zoveel mogelijk te betrekken: ik leid ze rond op mijn bedrijf en toon hen hoe ik werk. In het ideale geval komen ook de medewerkers eens naar het veld, zodat iedereen weet van waar de producten komen en hoe we tot die kwaliteit komen. Die klantenbinding is voor mij heel belangrijk. Ik wil binnen 20 jaar nog altijd met dezelfde mensen kunnen werken. Voor mij doorlopen we samen dit traject. Het is dankzij de chefs dat ik de boer kan zijn die ik wil zijn."

Je kan Dries bereiken via millecouleurs@telenet.be.

Foto's: KVL/Creative Nature