Laat je bedrijf een weerspiegeling zijn van de maatschappij

Sociaal en maatschappelijk betrokken

Maatschappelijk ondernemen betekent ook in je bedrijf plaats hebben voor de maatschappelijke realiteit. En dus kan het verrijkend zijn om ook mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen.

Biologisch verwerker La vie est belle kiest ervoor een weerspiegeling te zijn van de maatschappij. Stefaan Deraeve: "In ons strategisch plan staat als doelstelling dat 1 werknemer op de 8 in ons bedrijf een arbeidsbeperking heeft.

We willen die mensen arbeidsvreugde geven en zullen onze werking in de mate van het mogelijke aanpassen om dit te realiseren. We geven hen taken die aansluiten bij hun competenties. Elke drie maanden hebben we een gesprek met personeelsleden om problemen in kaart te brengen.

Dat zorgt wel voor uitdagingen bij een groeiend bedrijf. Groei is belangrijk om gezond te blijven, maar je wil ook het evenwicht bewaren tussen kwaliteit en kwantiteit. Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel. Wij groeien dus op een organische manier. Je kan het vergelijken met de groeiringen van een rode biet. Dat beeld is niet voor niets ons bedrijfslogo.”

Gerelateerde artikels

Als consumenten weten van waar de producten in je winkel komen, zijn ze automatisch al meer betrokken. Je kan je leveranciers zichtbaar maken in de winkel en ze regelmatig uitnodigen.

Consumenten denken vaak dat bioproducten duurder zijn, dus is het als winkelier een goed idee om open te zijn over je prijszetting. Wat krijgt de boer, wat krijg jij?