Bio-initiatieven in Wallonië

In Bio Actief 46 kon je al lezen welke initiatieven zorgen voor een positieve dynamiek in Wallonië. Hieronder brengen we je nog een aantal extra inspirerende voorbeelden. 

INNOVERENDE DETAILHANDEL
De voorbije jaren werden talrijke nieuwe biowinkels geopend in Wallonië en Brussel. Vaak zijn het winkels met een bijzonder concept. Carrefour Pasyan is een collectief verkoopspunt dat in januari 2019 in Libramont werd geopend. Uniek is dat de winkel enkel uitgebaat wordt door landbouwers-coöperanten. Het voorgestelde gamma bestaat voor 80% uit bioproducten zoals brood, groenten, zuivel, voorverpakte charcuterie en gevogelte en droogwaren als pasta, bloem, bier en conserven. Een beenhouwerij en traiteurdienst staat op de planning van een verdere uitbreiding.

Le Vrac Car is een rijdende winkel in een ingerichte bestelwagen die enkel onverpakte biologische en regionale producten aanbiedt in de regio Léglise (Luxemburg).

Ekivrac startte in april 2016. Ondertussen zijn er reeds 5 verkooppunten en zijn er nog 2 in gepland om in 2020 te openen. Producten worden zoveel als mogelijk onverpakt aangeboden.

N'OUBLIE PAS LE SOUPER
Twee Brusselse chefs startten in 2018 met de productie van gepasteuriseerde maaltijden in bokaal, zoals Vlaamse stoofvlees op zijn Vlaams, chili con carne, Baskische kip enz… Het concept staat voor regionale aankoop van biologische ingrediënten, nul verpakking (bokaal met statiegeld), nul additieven en nul tijd om de maaltijd klaar te maken (moet enkel opgewermd worden). www.noubliepaslesouper.be

MOZARELLA
Na de melkcrisis van 2009 zochten Patrick en Brigitte Cornelissen een uniek en alternatief zuivelproduct. Ze kochten een kudde buffels in Italië en startten de productie van biologische mozarella en ricotta. Ook het vlees van de buffels wordt vermarkt. www.bufflardennes.com

LE COQ DES PRES
Biologische pluimveehouders leveren grotere aantallen vleeskippen aan een grotere slachterij voor verdere verkoop aan het retailkanaal. Een kleiner deel van deze kippen wordt echter ook aan de kleinhandel aangeboden onder de merknaam “Coq des Près”. Sommige pluimveehouders verkopen ook zelf rechtstreeks aan de consument via o.a. een eigen hoevewinkel. En onlangs werd gestart met een “mobiele Coq des Près” foodtruck.
www.coqdespres.be